Hoe zorg je dat een opdrachtgever voor jou kiest? 5 tips
Michelle van der Woord op 31 maart 2017
Hoe zorg je als zzp'er of freelancer voor een nieuwe opdracht? Als jij de fijne kneepjes van marketing en personal branding beheerst en opdrachtgevers weet te overtuigen van jouw toegevoegde waarde, weet jij nog mooiere opdrachten binnen te halen. Waar letten opdrachtgevers op? Vijf tips!
1. Zorg voor een goede basis
Een goed cv met een heldere opsomming van jouw relevante werkervaring maakt het voor de opdrachtgever gemakkelijker om te bepalen of jij past bij de opdracht. Door een vertaalslag te maken van je eigen ervaring naar de eisen van de opdracht, laat je zien dat je van waarde bent voor de opdrachtgever en dat je er energie in hebt gestoken.
2. Ken je toegevoegde waarde
Blijf vooral doen waar jij goed in bent en waar jij blij van wordt. Maar neem af en toe een stapje terug om jezelf opnieuw uit te vinden. Sta stil bij wie jij bent als zzp’er en op welke manier jij waarde toevoegt aan een organisatie. Stel jezelf de volgende belangrijke vraag om erachter te komen wat jij kunt toevoegen: Voor welk probleem van de opdrachtgever bied ik de oplossing? Als jij jouw waarde kent, kan je deze makkelijker verkopen en kom je overtuigend over op (potentiële) opdrachtgevers.
3. Zet je netwerk in
Als gedetacheerde medewerker staat er een bureau achter je, als zzp’er een netwerk. Dit levert interessante contacten op en benodigde kennis en ondersteuning. Als zzp’er is het belangrijk wie je kent, je weet maar nooit of een kennis van de bakker, je kapper of die man in de supermarkt behoefte heeft of iemand kent die behoefte heeft aan jouw vaardigheden. Zorg dat jouw omgeving weet wie jij bent en wat jij doet, zodat ze je altijd weten te vinden.
4. Straal kwaliteit uit
Naast kennis en kunde is de gunfactor erg belangrijk voor zzp’ers. Denk na over wie je bent en waarom je bij een organisatie past. Hierbij hoort ook reputatie. Hoe sta jij bekend bij jouw omgeving? Zijn zij in staat om jouw aan te bevelen? Zorg dat je kwaliteit en vertrouwen uitstraalt. Zorg voor duidelijke afspraken en kom die na, wees representatief en kom op tijd.
5. Wees vindbaar
Je weet inmiddels wie jij bent als zzp’er en wat jouw toegevoegde waarde is voor de opdrachtgever. Je netwerk is op de hoogte en de aanbevelingen stromen binnen. Als laatste stap is het belangrijk dat je vindbaar bent zodat opdrachtgevers je kunnen bereiken. Heb je een eigen website, social media profielen en/of sta je ingeschreven op speciale websites voor zzp’ers? Zorg dat deze profielen in lijn zijn met wie je bent, wat je doet of wie je wilt zijn. Een goede profielfoto en een aantal referenties zorgen er voor dat opdrachtgevers direct een beeld hebben van je kwaliteiten.
Michelle van der Woord is als commercieel manager verantwoordelijk voor Flexbrain Detachering B.V., Flexbrain Publieke Sector B.V, Flexbrain Bouw & Infra en Infraflex B.V. Michelle is sinds 2010 werkzaam in de flexbranche en sinds 2015 werkzaam bij Flexbrain. Je kunt haar ook volgen via LinkedIn of Twitter.